Ezt könnyen segíthetjük azzal, hogy különféle típusú anyagokat gyűjtünk össze. Nem kell rögtön rohanni a textilboltba, elég körülnéznünk a lakásban.
Amiket oda lehet adni érdekességképp a gyereknek:
- durvább szövésű konyharuha - ez eléggé hasonlít a pelenkához, de mégse. Adjuk a kezébe mindkettőt és közben foglaljuk szavakba, hogy Ő most mit érez. Ez azért is hasznos, mivel a nyelv alapjai, a nyelvi struktúrák és sémák felismerése és rendszerezése már ebben a korban elkezdődik. Ha a gyereknek van lehetősége megtapasztalni bonyolultabb nyelvi szerkezeteket akkor majd ha elkezd beszélni könnyebb lesz a tudatalattiból előhozni a megfelelő struktúrákat és azokat helyesen alkalmazni.
- valami puha - ez lehet egy pulóver, egy régi póló, szinte bármilyen rugalmas pamut anyag.
- valami sikamlós - például egy selyem/szatén kendő, apa nyakkendője,...
- valami bolyhos - ebből van a legtöbb a kisgyerek közelében: az össze plüss :)
- valami merevebb - vastag vászonféle, lehet terítő, lepedő, ágyneműhuzat. Nagyobb, mászó gyerekeknek simán meg lehet mutatni a lábtörlőt is (persze száraz időben érdemes :))
Előnyök
Bármilyen fajta stimuláció fokozza az idegsejtek közötti kapcsolatok épülését. Ami ugyebár jó :) Az, hogy megnevezzük azt, hogy mit tapint, rág, markolászik segít neki is rendszerezni azt a kis tudásmorzsát amit éppen megtanult a világról.
Ahogy nő a gyerek ezt a tapintós játékot lehet variálni.
- az összes használt anyagot kitesszük a földre és megkérjük a gyereket, hogy adja oda a "puhát", a "szőröset",...
- hozzáérintjük a gyerekhez az egyik anyagot úgy, hogy nem látja (hátához, hátul a kezéhez, lábához a takaró alatt) és megkérjük, hogy mondja el milyen érzés. Ezt nyilván már jól beszélő gyerekkel lehet játszani, olyan 2 éves kor körül. Még később, 4-5 évesen, a szinonimák tanulásakor lehet megint hasznos játék
- ha van lehetőségünk az anyagokból 2 egyforma, nagyobb darabot kivágni akkor párosítós játékot is lehet játszani
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése