Minden reggel autózunk az oviba. Bár csak 8-15 perc, azért mégis jó dolog ilyenkor játszani és beszélgetni. Egyik játékunk, hogy amelyik oldalon látunk valami érdekeset annak mondjuk a színét (esetleg valami jellemzőt) és az oldalt: fehér villogós jobbra. A másik fél pedig beazonosítja: Fehér kukásautó. Egyrészről segít a jobb-bal oldal megkülönböztetésében, másrészt a lényegi momentum kiemelése is fontos. Mert annak semmi értelme, hogy a gyerkőc mond valamit, de a szülő nem veszi észre. És mivel a szülő vezet valami olyasmit kell mondani amiből tényleg azonnal rá lehet jönni, mit is szúrt ki a kölök.
A gyereknek is az a sikerélmény, ha a szülő felismeri és észreveszi amit Ő.
Másik játékunk szintén a lényeges tulajdonságok kiemelésén alapszik. Bármikor, bármennyi gyerekkel játszaható.
Egyfajta egyszerűbb barkochba.
Gondolni kell egy tárgyra és 4-5 szóban elmondani a főbb tulajdonságait, mintha a másik ember még soha nem látott volna olyat.
Pl. bögre - törékeny, magas, füle van.
1. alsós ovisoknál a mi példánk határozza meg, hogy ők milyen tulajdonságokat fognak kiemelni, mivel nagyon mintakövetőek még. Tehát ha a fizikai tulajdnoságokat mondjuk, akkor ők is azokkal fognak manipulálni. Variálhatjuk, hogy utána példaként pedig a fizikai tulajdonságok helyett a használatra koncentrálunk pl. inni szoktunk belőle, arra jó, hogy ne ömöljön ki a kakaó,...
Vannak gyerekek akik azonnal váltanak, vannak akiknek több példa kell a váltáshoz, ne lepődjünk meg.
2. Ez a játék több dolgot is fejleszt:
- szókincset
- a tömegből a fontos információk meglátását: ez később a tanulásnál lesz nagyon fontos készség. Képes legyen az információhalmazból magától (vagy kis segítséggel) kiszűrni a számára (és mások számára is) fontos adatokat, infokat. Mivel a világ egyre inkább a keresés, információtúladagolásból való lényeg kinyerése felé halad, nagyon fontos minél korábban segíteni ezt a készséget. És mivel itt játékosan történi, ez nem fejlesztés a gyereknek, hanem élvezet :)
- empátiát: bele kell gondolnia a gyereknek abba, hogy neki mik a fontosak az adott tárggyal kapcsolatban és, hogy másoknak vajon ezekből az infókból mik lehetnek fontosak. Mert lehet, hogy neki információ az, hogy "malacos", de egy ovis csoporttársnak erről nem feltétlenül a bögre jut eszébe, mert lehet, hogy nekik nincs otthon malacos bögréjük. Ezt előbb utóbb a gyerekek megértik és megtanulnak mérlegelni.
Ebben a játékban az a jó, hogy főzés közben, autóban, kiránduláskor, bárhol és bármikor játszható :)
2009. október 28., szerda
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése